Tip 8 – Let op voor dubieuze helpdeskmedewerkers

Wees steeds alert als je gebeld wordt door een zogenaamde helpdeskmedewerker.

  • Vertrouw niet op het telefoonnummer dat je ziet op je telefoon
    • Een telefoonnummer kan vervalst (gespooft) worden
    • Haak in, en bel eventueel zelf terug bij twijfel
  • Een helpdeskmedewerker wil je computer overnemen via bijvoorbeeld AnyDesk?
    • Ga hier niet op in! Je geeft controle over je computer en je gegevens aan de hacker!

Oplichters kunnen zich voordoen als medewerkers van een computerbedrijf zoals Apple of Microsoft. Ze proberen je te overtuigen dat er een probleem is met je computer, en dat ze dat voor jou wel kunnen oplossen. In een volgende stap zullen ze je proberen te overhalen om een programma te installeren waarmee ze je computer kunnen overnemen. Ga je hierop in dan geef je de oplichter volledige controle of je computer. Ze kunnen dan al je gegevens bekijken, maar ook virussen installeren zodat ze toegang blijven houden tot de computer. Ga hier dus niet op in. Onthou dat grote computerbedrijven zoals Apple of Microsoft nooit iemand zullen opbellen om te melden dat er een probleem is.

Een ander scenario dat we vaak tegenkomen is dat je opgebeld wordt door een (valse) medewerker van een bank of Cardstop. Vaak weten ze privé zaken over jou, en proberen ze daarmee je vertrouwen te winnen. Die privé zaken hebben ze op een of andere manier verkregen zoals bijvoorbeeld door phishing, waarbij je zelf die gegevens ergens hebt achtergelaten. Of de gegevens werden ergens gestolen, en verkocht via het dark web (het duistere gedeelte van het internet). De valse medewerker volgt een script om je vertrouwen te winnen, en om je daarna te overhalen om via de kaartlezer van je bank allerlei codes in te tikken, en de codes die daarna verschijnen aan hen door te geven. Een echte bankmedewerker zal dat nooit van jou vragen: geef nooit codes van je bankkaart of kaartlezer door via de telefoon!

De oplichters gaan altijd vernuftig te werk:

  • Eerst maken ze je bang (“er is een probleem met je computer”, of “er zijn verdachte transacties op je rekening”) zodat je misschien niet meer helder nadenkt
  • Daarna winnen ze je vertrouwen door bijvoorbeeld privé zaken over jou te vertellen die normaal niet iedereen kan weten (die zijn waarschijnlijk ergens gestolen)
  • Als je niet meer helder kan nadenken, en je vertrouwt de oplichter, dan laten ze je uiteindelijk codes doorgeven of geld overschijven…

Vertrouw nooit zomaar blindelings het telefoonnummer dat op het scherm van je telefoon verschijnt, dat kan vervalst zijn door de oplichter. Zie je bijvoorbeeld het nummer van je bank, dan is dat niet per sé je bank die je belt. Bij twijfel kan je best zelf bellen naar het nummer van de bank, dan kom je altijd op de juiste plek terecht.

Scroll naar boven